zondag 3 oktober 2010

Verhalen of muziek, digitaal of fysiek

Een kort artikel in de cultuurpagina's van Knack schetst een mogelijke toekomst voor boek & cd als drager en verhaal en muziek als inhoud. In het artikel 'de cd heeft nog niet afgedaan' schetst Klaus Heymann (oprichter van het in 1987 ontstane Naxos label, één van de grootste aanbieders van klassieke muziek op het net) hoe de fysieke dragermarkt zal stabiliseren en vooral onderhouden blijven door meerwaardezoekers, verzamelaars en digitale critici. Op digitaal vlak mikt hij op het 'all-you-can-eat' buffet met een maandelijkse of jaarlijkse bijdrage. (het business-model van de nabije toekomst). Volgens mij klopt deze hybride constructie en ik durf er zelfs nog aan toe te voegen dat verhaal- of muziekliefhebbers afhankelijk van hun appreciatie zelf keuzes zullen maken wanneer ze het houden bij een digitale versie of een fysieke versie met meerwaarde. Distributie van fysieke materialen zal wel steeds moeilijker worden maar eveneens evolueren richting speciaalzaken met een select publiek en kleine labels voor liefhebbers.

Geen opmerkingen: